Sygnity

Rozwiązania IT

Payment Hub – intergrator rozliczeń do zadań specjalnych

Payment Hub – modułowy integrator rozliczeń. Łatwa rozbudowa, elastyczne wdrożenie.  

Obserwujemy stały i szybki rozwój usług bankowych, związanych z rozliczeniami i płatnościami. Zmiany te wymuszają na bankach zarówno konieczność szybkiego i sprawnego dostosowywania się do trendów jak i ciągły rozwój systemów bankowych, dedykowanych do rozliczeń.

Efekt domina w bankach 

Zmiany rynkowe i konsolidacje również niosą ze sobą wyzwania, związane z koniecznością zsynchronizowania i współdziałania wielu systemów w jednym obszarze działalności. Doprowadza to niekiedy do stworzenia architektury, która jest nieelastyczna, coraz bardziej kosztowna w utrzymaniu i trudna do zintegrowania z pojawiającymi się nowymi potrzebami w kanałach bankowych.

U naszych klientów często spotykamy się z sytuacją, w której każdy z obszarów płatniczych banku jest wspierany przez oddzielne systemy informatyczne, będące na różnym stopniu zaawansowania technologicznego i pochodzące od różnych dostawców. W rezultacie, gdy bank dostosowuje się do kolejnych wymogów  regulacyjnych czy biznesowych,  powstaje efekt domina – jedna zmiana pociąga za sobą cały szereg innych zmian, w różnych przestrzeniach architektury. Oczywistą konsekwencją tego stanu rzeczy jest coraz droższe, bardziej czasochłonne i skomplikowane zarządzanie nią. Proces ten pochłania tak dużo czasu i zasobów, że często negatywnie wpływa na strategiczne zarządzanie biznesem i dostosowywanie się do zmian.

Oto niektóre wyzwania, z którymi mierzą się dzisiaj instytucje finansowe w zakresie obsługi rozliczeń i płatności:

oraz powiązanych systemów funkcjonujących w banku, co prowadzi do nadmiernego skomplikowania architektury technologicznej

istniejących systemów, która narzuca konieczność wprowadzania kosztownych zmian bezpośrednio w systemach centralnych lub wdrażania kolejnych systemów w przypadku pojawienia się nowych regulacji obligatoryjnych

dużo czasu pochłania zarządzanie samym procesem oraz konieczność wprowadzania tej samej zmiany w różnych systemach (efekt domina)

operacyjnych i informatycznych w zarządzaniu starszymi systemami, które często nie spełniają aktualnych oczekiwań biznesowych i technologicznych

Rozwiązaniem tych problemów jest system, który może obsłużyć wszystkie płatności i rozliczenia w różnych kanałach i obszarach biznesowych, tworząc jednolitą, w pełni kompletną i efektywną platformę rozliczeń bankowych. Wszystko to przy jednoczesnym zachowaniu korzyści płynących z modułowości rozwiązania.

Payment Hub – modułowy integrator rozliczeń. Łatwa rozbudowa, elastyczne wdrożenie.  

Tak właśnie działa Payment Hub. Umożliwia on nie tylko zcentralizowanie obsługi wszystkich komunikatów płatniczych i informacyjnych oraz rozliczeń w ramach banku, lecz także automatyzację procesów przygotowania, wysyłki i odbioru płatności (zarówno międzyoddziałowych jak i międzybankowych). Jednocześnie, zwiększa bezpieczeństwo procesów poprzez opcję elastycznego definiowania punktów kontrolnych, dostosowanych do oczekiwań użytkowników.

Payment Hub zaprojektowaliśmy tak, żeby jego najważniejszą cechą była modułowość i elastyczność – zarówno pod względem funkcjonalności, integracji z innymi aplikacjami jak i wdrożenia oraz dalszego rozwoju. Daje to możliwość dostosowania systemu pod indywidualne potrzeby każdego banku.  

Dzięki temu Payment Hub (Hub płatniczy Sygnity) charakteryzuje się: 

Wysoką adaptowalnością do potrzeb i wymagań banków

dzięki modułom, które mogą być wdrażane razem lub jako niezależne funkcjonalności (w tym z opcją parametryzacji do wymagań biznesu oraz IT).

Łatwym dopasowaniem do dowolnej infrastruktury banku

niezależnie od rodzaju systemu operacyjnego, bazy danych czy serwera aplikacji.

Sprawnym i profesjonalnym wdrożeniem

w dowolnej metodyce projektowej, dopasowanej do standardów i oczekiwań banku.

Szybkim czasem uruchomienia

dzięki autorskiemu, gotowemu i sprawdzonemu frameworkowi Warthog, na którym osadzone są moduły Payment Hub oraz inne aplikacje, bliskie biznesowo.

Payment Hub umożliwia bankom świadczenie usług w sposób spójny, skalowalny, oraz efektywny czasowo i kosztowo. Dzięki temu nie muszą już poświęcać czasu na bieżące utrzymanie i obsługę wielu różnych aplikacji, a zaoszczędzone w ten sposób zasoby mogą wykorzystać w innych obszarach bez uszczerbku na jakości obsługi w zakresie rozliczeń.

Usprawnia zarządzanie różnymi:

  • rodzajami komunikatów (np. płatności, informacje, reklamacje),
  • systemami płatności (np. SWIFT, SEPA, TARGET2, SORBNET2),
  • segmentami klientów (np. klienci korporacyjni, MSP, detaliczni),
  • rodzajami transakcji (np. płatnościami wychodzącymi, przychodzącymi i międzyoddziałowymi).

Korzyści biznesowe

Dzięki Payment Hub bank:

Minimalizuje koszty

poprzez szybsze i efektywniejsze zarządzanie przepływem komunikatów płatniczych wykorzystując m.in.: skrócenie czasu wykonywania operacji, szybsze księgowania środków na kontach, automatyzację obsługi systemu.

Zwiększa kontrolę

nad procesem, dzięki możliwości podglądu dokumentów elektronicznych w trakcie ich przetwarzania; ustawianiu opcji potwierdzania „na drugą rękę” z poziomu parametryzacji aplikacji.

Szybciej reaguje

na problematyczne sytuacje związane z rozliczeniami, dzięki wiadomościom przesyłanym na wskazane konta operatorów czy dedykowanym widokom profilu użytkownika.

Oszczędza czas i pieniądze

Payment Hub umożliwia świadczenie usług w sposób spójny, skalowalny, oraz efektywny.

Hub płatniczy – wybrane funkcjonalności

  1. Sprawna i bezpieczna obsługa polskich i zagranicznych systemów płatniczych w ramach jednego system (Elixir, Euro Elixir, SEPA, SWIFT, SORBNET2, TARGET2).
  2. Automatyczna obsługa różnych konwerterów komunikatów płatniczych (np. MT do MX, SORBNET_BW do SORBNET2, MT103 do SCT).
  3. Automatyczna obsługa masowych płatności i poleceń zapłaty wraz z modułem obsługi klienta masowego.
  4. Możliwość obsługi długich i krótkich ścieżek dla jednego typu zdarzenia np. kontroli komunikatów na występowanie danych publikowanych w listach sankcyjnych.
  5. Archiwum komunikatów, dzięki któremu bank ma dostęp do danych historycznych.
  6. Automatyczne raporty rekoncyliacyjne i klienckie.
  7. Automatyczne naliczanie wysokości prowizji za komunikaty przetwarzane w ramach Payment Hub.
  8. Automatyczne przewalutowanie komunikatów na podstawie zaczytanych kursów walut.
  9. Współpraca z modułem Aplication to Aplication (A2A) w systemach SORBNET2 I TARGET2.

 

Elastyczny system dopasowany do realnych potrzeb i możliwości banku

Wypracowane standardy i elastyczny model współpracy umożliwiają nam dostosowanie systemu do różnych potrzeb Klienta. Oferujemy zarówno wdrożenie całościowego rozwiązania, pozwalającego na realizację wszystkich procesów związanych z rozliczeniami, jak i jedynie jego wybranych modułów, z możliwością dowolnej rozbudowy w przyszłości.

Przeczytaj list referencyjny

Poznaj opinię Krajowej Izby Rozliczeniowej na temat Sygnity

Z firmą Sygnity współpracujemy od wielu lat i mamy na swoim koncie zrealizowane z sukcesem wdrożenie (oraz wieloletni rozwój) aplikacji Elixir-OK i EuroElixir-OK (EELX). Aplikacja ta jest kluczowym elementem międzybankowego systemu rozliczeń w PLN i EURO, który zapewnia bezpieczny i stabilny przepływ płatności pomiędzy bankami w Polsce.

Zbudowanie i udostępnienie nowych aplikacji użytkownika w systemach Elixir i EuroElixir było jedną z największych zmian technologicznych w tych systemach płatności, jakie KIR przeprowadził od momentu wdrożenia pierwszej wersji elektronicznego systemu rozliczeniowego Elixir. Ta implementacja, a także dalszy rozwój oraz serwisowanie aplikacji EELX, potwierdziły bardzo wysokie kompetencje wdrożeniowe i integracyjne zespołu Sygnity oraz wiedzę i doświadczenie ekspertów, z którymi współpracujemy. Firmę Sygnity możemy polecić jako solidnego i wiarygodnego partnera biznesowego, który wspiera nas zarówno w kluczowych aspektach rozwoju aplikacji EELX jak i codziennym zarządzaniu procesami.
Tomasz Jończyk
Dyrektor Linii Biznesowej Linia biznesowa rozliczenia sesyjne, KIR