Sygnity

Aktualności

Pierwsze wdrożenie systemu FlexiLM autorstwa Sygnity
FlexiLM

Utrzymywanie właściwego stanu rachunków Nostro jest jednym z kluczowych zadań Banku. Brak odpowiednich narzędzi do obsługi tego procesu może prowadzić do kosztownych, niedozwolonych debetów lub utrzymywania niepotrzebnych nadwyżek na tych rachunkach.

Sygnity, znając wymagania, jakie stawiane są przed systemem bankowym, opracował rozwiązanie wspierające automatyzację procesów back office. System FlexiLM, służy do zarządzania bieżącą płynnością złotową i walutową, umożliwiając aktywny monitoring stanu rachunków oraz szybki czas reakcji na zmieniającą się sytuację w Banku.

Sygnity z powodzeniem zakończyło pierwsze, produkcyjne wdrożenie systemu FlexiLM zrealizowane dla jednego z najczęściej polecanych banków w Polsce.

Klient

Klient od ponad 20 lat funkcjonuje na polskim rynku. Jego działania koncentrują się na bankowości detalicznej, korporacyjnej, rolniczej, małych i średnich przedsiębiorstw. Jest częścią Grupy, która znajduje się wśród 10 największych banków na świecie pod względem wartości aktywów, działa w kilkudziesięciu krajach na świecie i obsługuje ponad 50 milionów klientów. Bank zdecydował się na wdrożenie systemu FlexiLM oferującego rozwiązania pozwalające na automatyzację i optymalizację procesu zarządzania płynnością finansową. Elastyczny charakter narzędzia pozwala modyfikować rozwiązania dopasowując je do aktualnych wymagań stawianych przed instytucjami finansowymi a także umożliwia szybką integrację z systemami Banku.

Główne potrzeby klienta
Klient oczekiwał rozwiązania, które pozwoli na zautomatyzowanie procesu zarządzania płynnością rachunków Nostro oraz realizację zobowiązań w wymaganym terminie, co pozwoliłoby m.in. na:
  • efektywne wspieranie monitorowania płynności na walutowych i złotowych rachunkach Nostro na bieżącą datę waluty jak również na kolejne dni robocze, poprzez pozyskiwanie oraz analizę komunikatów wysłanych i otrzymanych oraz informacji o bieżących i planowanych przepływach,
  • pobieranie aktualnego stanu rachunku bieżącego w NBP przy wykorzystaniu interfejsu A2A,
  • monitorowanie stanu wykonanych oraz planowanych rozliczeń,
  • monitorowanie salda rzeczywistego i prognostycznego z informacją o rodzaju i wartości operacji oczekujących na rozliczenie.
Rola Sygnity i największe wyzwania
Rolą Sygnity w tym projekcie było dostarczenie i wdrożenie systemu FlexiLM, który umożliwił kompleksowe i zautomatyzowane zarządzanie procesem płynności w Banku, ograniczył do minimum czas przetwarzania danych oraz liczbę operacji wykonywanych ręcznie, jak również koszty i ryzyko błędu. Największym wyzwaniem okazało się usystematyzowanie wszystkich reguł uzgodnień obejmujących bardzo szeroki wachlarz komunikatów SWIFT, informacji pomocniczych z systemu back office (systemy transakcyjne, system gospodarki własnej, payment hub) oraz implementacja optymalnych mechanizmów wymiany danych z tymi systemami.
Korzyści biznesowe
W wyniku wdrożenia FlexiLM Klient uzyskał szereg korzyści polegających m.in. na:
  • elastycznym definiowaniu zestawu monitorowanych rachunków bez konieczności zmian w oprogramowaniu,
  • automatyzacji zasilania systemu w dane analityczne (wyciągi, komunikaty płatnicze, komunikaty potwierdzeniowe, awiza i zestawienia księgowe),
  • prezentacji danych w ujęciu syntetycznym i analitycznym (mechanizmy drill-down), eksport danych do pliku Excel, filtrowanie, korekty ręczne,
  • elastycznym definiowaniu reguł uzgodnieniowych w celu rekoncyliacji danych pozyskanych z różnych źródeł,
  • automatycznym uzgodnieniu danych pozwalających na bieżące monitorowanie stanu realizacji księgowania płatności/stanu rachunków,
  • automatyzacji raportowania do innych jednostek banku.
Zakres projektu i proces współpracy
Realizowany projekt miał charakter kompleksowy. Jako baza tworzonego systemu wykorzystana została platforma FlexiServices, autorskie rozwiązanie Sygnity. W ramach współpracy podczas prac wdrożeniowych systemu FlexiLM zespół realizacyjny, złożony z przedstawicieli Sygnity i Banku, uzgadniał i budował nowe funkcjonalności, które były udostępniane zamawiającemu na bieżąco. Zakres prac obejmował zarówno analizę szczegółowych potrzeb Klienta jak również opracowanie oprogramowania zgodnego z jego oczekiwaniami, wdrożenie w środowisku testowym i produkcyjnym banku, a także utrzymanie oprogramowania po zakończeniu współpracy. Cały projekt podzieliliśmy na etapy:
  • etap analizy głównych potrzeb Klienta, warsztaty analityczne, uzgodnienie architektury systemu,
  • etap implementacja zgodna z metodyką Agile – składał się ze sprintów umożliwiających monitorowanie postępu prac oraz przyrostów funkcjonalnych,
  • wspólne wdrożenie rozwiązania, Early Life Support oraz serwis powdrożeniowy.
Po zakończonym wdrożeniu wspieramy Klienta, proponując dalsze usprawnienia procesu biznesowego jak również dostarczając kolejne wersje systemu uwzględniające zarówno zmiany funkcjonalne (np. SWIFT SRU) jak i techniczne (aktualne wersje bibliotek/narzędzi, usuwanie wykrytych podatności).