Sygnity

SygnITy Expert

Spokojnie! To tylko awaria… Inteligentne zarządzanie awariami sieci ciepłowniczej z wykorzystaniem Sygnity EAM/GIS for Heat

Jak uniknąć awarii? Przywołując cytat z powieści „Pokój na Ziemi” polskiego pisarza Stanisława Lema „ (…) jeśli cokolwiek może się zepsuć, na pewno się kiedyś zepsuje (…) “, który jest tożsamy z prawami Murphy’ego „Jeżeli coś może się popsuć, to z pewnością się popsuje” lub „Jeżeli przewidziałeś cztery możliwe awarie i zabezpieczyłeś się przed nimi, to natychmiast wydarzy się piąta, na którą nie byłeś przygotowany” – awarie zawsze występowały, występują i będą występować. Zintegrowany system informatyczny oraz posiadanie wysokiej jakości danych jest kluczem do inteligentnego zarządzania tymi zdarzeniami w przedsiębiorstwie, a tym samym ograniczenia ich negatywnych skutków.

System Sygnity EAM/GIS for Heat jest zaawansowanym Systemem Informacji Przestrzennej dla branży ciepłowniczej (Sygnity posiada również Systemy GIS dla branży m.in. energetycznej, gazowniczej, wodno-kanalizacyjnej), który umożliwia zarządzanie majątkiem należącym do przedsiębiorstwa przez cały cykl życia aktywów fizycznych – od planowania, przez użytkowanie, aż po utylizację.

Jak zaplanować prace eksploatacyjne i remontowe?

Do planowania zabiegów zarówno eksploatacyjnych jak i remontowych wykorzystywany jest moduł „Eksploatacja i Remonty”. Umożliwia on inteligentne generowanie planów zadań eksploatacyjnych i remontowych na podstawie konfigurowalnego generatora (m.in. definiowane rodzaje zadań oraz rodzaje obiektów), historii przeglądów sieci i awarii. Tworzenie zadań na infrastrukturze sieciowej pozwala na dokładne wytypowanie konkretnych obiektów do ewentualnej wymiany lub remontu. Moduł umożliwia również rozliczanie, monitorowanie finansów, kontrole stanu prac oraz automatyczne generowanie protokołów przeglądów. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa, korzystne jest posiadanie aktualnej wiedzy o stanie technicznym infrastruktury, kontrolowanie terminowości i finansów oraz bieżąca weryfikacja danych w terenie.

Awarie i Wyłączenia Planowe

Jest to główny moduł, który wspiera zarządzanie zarówno awariami jak i wyłączeniami planowymi na sieci. Dodatkowo umożliwia wprowadzenie danych zgłoszeń i dwustopniową rejestrację zdarzeń na sieci. Awarie i wyłączenia planowe przyporządkowane są obiektom infrastruktury, co pozwala na dokładne wytypowanie konkretnych obiektów do ewentualnej wymiany lub remontu. Na podstawie zgłoszeń awarii oraz na podstawie wyznaczonego docelowego miejsca jej wystąpienia możliwe jest wyznaczenie sieci do odcięcia oraz wyznaczenie uszkodzonego odcinka. W kolejnym etapie obsługi awarii lub wyłączenia planowego następuje wyznaczenie przez System miejsc odcięcia oraz zaworów sekcyjnych do odcięcia np. na zasilaniu i powrocie w komorze ciepłowniczej. Posiadając wszystkie wcześniej wymienione informacje System umożliwia na podstawie odpowiednich algorytmów obliczenie kosztów straty wody i ciepła – do obliczeń wykorzystywana jest integracja z zewnętrznym serwisem pogodowym (pobieranie temperatur), z systemem bilingowym (pobieranie poborów ciepła i cenników taryf) oraz z systemem klasy ERP (w zakresie kosztów).

Bardzo praktycznymi, przydatnymi funkcjonalnościami modułu jest ponadto możliwość wyznaczenia (na podstawie inteligentnych analiz topologii sieci) alternatywnej ścieżki zasilania, odłączonych odbiorów ciepła, węzłów cieplnych i sieci ciepłowniczej, wyznaczenie armatur spustowych oraz automatycznego generowania raportów protokołów awarii, raportów odłączonych odbiorców ciepła czy też rejestrów awarii i wyłączeń planowych. Wstępna generacja powiadomień dla Klientów, ulotek informacyjnych czy też powiadomień na stronę WWW odbywa się również w opisywanym module – raporty generowane są na podstawie konfigurowalnych szablonów dokumentów.

Contact Center

Moduł umożliwiający inteligentne wsparcie Biur Obsługi Klienta w zakresie finalnego powiadamiania Klientów o przerwach w dostawie ciepła. Istnieją trzy kanały komunikacji (za pośrednictwem SMS, e-mail czy też fax), a dzięki integracji z systemem billingowym możliwe jest automatyczne pobranie danych kontaktowych i adresowych Klientów. Dodatkową funkcjonalnością modułu jest również generowanie i wysyłanie powiadomień masowych dla grup Klientów (np. do Spółdzielni Mieszkaniowych) o istotnych informacjach związanych z systemem ciepłowniczym (np. o dobarwianiu wody sieciowej).

Zarządzanie Pracą Brygad

Kolejnym krokiem po zaplanowaniu zadań eksploatacyjnych / remontowych lub po zgłoszeniu awarii / wyłączenia planowego jest realizacja w/w rodzajów zadań w terenie. System Sygnity ZPB zbudowany jest z dwóch ściśle współpracujących ze sobą komponentów – dysponenckiego desktopowego centralnego i mobilnego dla brygad w terenie. Aplikacja dysponencka umożliwia nadzór nad pracami brygad w czasie rzeczywistym (m.in. poprzez planowanie zleceń i nadzór nad zasobami ludzkimi i sprzętowymi, inteligentne alokowanie brygad), natomiast aplikacja mobilna wskazuje brygadom zadania, które należy zrealizować.

Korzyści biznesowe aplikacji dysponenckiej to przede wszystkim zmniejszenie pracochłonności zarówno procesu administracyjnego (za pomocą konfigurowalnego panelu dysponenta) jak i pracochłonności realizacji zadań (za pomocą harmonogramowania). Natomiast głównymi korzyściami biznesowymi aplikacji mobilnej jest optymalizacja czasów dojazdów brygady do miejsca realizacji zlecenia dzięki mapie oraz rzeczywisty dostęp do danych i statusu zleceń, które powinny zostać zrealizowane przez brygadę.

Typowanie do remontu / wymian

Na podstawie informacji zgromadzonych podczas realizacji zadań eksploatacyjnych, zadań remontowych, awarii, wyłączeń planowych czy też badań na odcinkach sieci opisywany moduł umożliwia – inteligentnie interpretując dane techniczne i eksploatacyjne – automatyczne wygenerowanie tzw. odcinków logicznych z przydzieloną punktacją, która prezentuje sieć najbardziej narażoną na awarie i komory ciepłownicze w najgorszym stanie technicznym (moduł umożliwia również automatyczne generowanie zadań np. remontowych). Głównymi korzyściami biznesowymi modułu są zmniejszenie ilości awarii, rzeczowa ocena ryzyka wystąpienia awarii oraz wsparcie w tworzeniu planów inwestycyjnych, remontowych czy konserwacyjnych.

Podsumowanie

Dla przedsiębiorstwa sieciowego kluczowe jest kompleksowe zarządzanie majątkiem sieciowym wraz z wszystkimi występującymi procesami biznesowymi. Omówione zagadnienie zarządzania zdarzeniami na sieci dotyczy przedsiębiorstw nie tylko ciepłowniczych, ale również energetycznych, gazowniczych czy też wodociągowych i kanalizacyjnych, a zastosowane procesy i algorytmy (dedykowane dla różnych branż) są efektem długoletnich doświadczeń Sygnity w tworzeniu inteligentnych rozwiązań wspierających zarządzanie majątkiem sieciowym z wykorzystaniem technologii przestrzennych (GIS). A co najważniejsze, potrafimy słuchać potrzeb Klienta i realizować projekty dostosowane ściśle do indywidualnych wytycznych.

Zaufało Nam dotychczas 12 przedsiębiorstw związanych z branżą ciepłowniczą w Polsce – od Szczecina po Tarnów, od Gdyni po Bielsko-Białą. Systemy Sygnity zarządzają około 6 tysiącami kilometrów sieci ciepłowniczych w Polsce – to tyle ile z Warszawy do najdalej oddalonego punktu Europy na zachodzie – przylądka Roca w Portugalii – tam i z powrotem! Omawiane zagadnienia były przedmiotem prezentacji na XXXI Sympozjum Naukowo-Technicznego Wiosennego Spotkania Ciepłowników w Zakopanem, które odbyło się w kwietniu bieżącego roku.