SygnITy Expert

Grupa Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A. to jeden z największych przedstawicieli branży chemicznej w Polsce. Majątek zakładu rozciąga się na rozległej przestrzeni 570 hektarów z tendencją do jej intensywnego i obszernego rozszerzania. W związku z tym, dla Spółki kluczowe jest posiadanie wiarygodnej i aktualizowanej na bieżąco cyfrowej informacji przestrzennej o infrastrukturze technicznej (wielu branż, m.in. chemicznej, gazowniczej, elektroenergetycznej, wodno-kanalizacyjnej, ciepłowniczej czy telekomunikacyjnej), a także o zagospodarowaniu terenu. Tego rodzaju informacje są dużym wsparciem w procesie podejmowania decyzji w zakresie zarządzania infrastrukturą, zarządzania kryzysowego, planowania i realizacji inwestycji, a także rozliczania kosztów eksploatacyjnych.
Rozwiązaniem okazało się wdrożenie Systemu Zarządzania Majątkiem Sieciowym, stanowiącego repozytorium danych o wszystkich sieciach i obiektach. Zastosowany system umożliwia wykorzystanie wielu funkcji niedostępnych dotychczas w klasycznych bazach danych i aplikacjach biznesowych.
Wdrożone rozwiązanie umożliwiło efektywne zarządzanie rozległymi sieciami dystrybucyjnymi, a także zarządzanie złożoną strukturą organizacyjną i biznesową. Podstawowym elementem wdrożenia była integracja procesów eksploatacji i dyspozycji, która powstała w wyniku głębokiej analizy powiązań obiektów majątku sieciowego z procesami utrzymania sieci oraz dokumentami tworzonymi w ramach przebiegających procesów. Ponadto, zrozumienie zależności pomiędzy majątkiem a jego lokalizacją okazało się kluczowe z punktu widzenia pomyślnego wdrożenia i efektywnego wykorzystania wielu narzędzi na wszystkich szczeblach zarządzania zakładem.
Na przełomie 2014/2015 roku Sygnity S.A. zrealizowało prace polegające na wdrożeniu, pozyskaniu danych, dostarczeniu sprzętu oraz przekazaniu do eksploatacji Systemu Informacji Przestrzennej i Zarządzania Majątkiem, wraz z modułami funkcjonalnymi:
- Edycja Danych Geometrycznych i Opisowych (EDGiO)
- Moduł obsługi Prac Geodezyjnych
- Moduł wspierający procesy eksploatacyjne i utrzymania ruchu, w tym obsługę zdarzeń awaryjnych
- Moduł obsługi Ratownictwa Chemicznego,
- Moduł importu SWDE
- Moduł Zarządzania Użytkownikami (MZU)
Projekt poprzedzony został przeprowadzeniem analizy biznesowej i opracowaniem projektu technicznego wdrożenia. System SIP wdrożono z wykorzystaniem aplikacji desktopowej Sonet oraz aplikacji przeglądarkowej JARC. W ramach projektu dostarczono również sprzęt komputerowy, w tym serwery (bazy danych, mapowy WWW, aplikacyjny JARC), komputery desktopowe i sprzęt do archiwizacji danych – całość została wyposażona we wszystkie niezbędne peryferia i systemy operacyjne. Ze względu na zarządzanie przez Klienta wieloma różnymi sieciami dystrybucyjnymi, model danych obejmował sieci ciepłownicze, elektroenergetyczne, gazownicze, chemiczne, telekomunikacyjne, wodno-kanalizacyjne oraz inne sieci technologiczne.
W zakresie pozyskiwania danych do Systemu GIS wykonano:
- skanowanie map papierowych,
- kalibrację rastrów (620 arkuszy map),
- wektoryzację rastrów (333 arkusze mapy zasadniczej i 916 opracowań map branżowych),
- inwentaryzację danych w terenie – wprowadzono infrastrukturę drogową (m.in. ulice, krawężniki, znaki, drzewa, trawniki, lasy, mosty, rowy – 7637 szt.), infrastrukturę administracyjną (m.in. budynki, schody, wiaty, bramy – 19803 szt.), skarpy, podpory, przepusty, punkty wysokościowe (194793 szt.), oznaczenia geodezyjne na mapach (413684 szt.),
- wprowadzenie do systemu danych z dokumentacji technicznej, ustalenia branżowe i kontrolę poprawności w terenie (dane z 6978 dokumentów paszportyzacyjnych: 1032 km sieci i kanalizacji, 17501 punktów połączeń na sieciach, 36026 obiektów infrastruktury sieciowej),
- migrację danych w postaci elektronicznej,
- dostarczenie ortofotomapy o dokładności 2 cm (zrealizowano oblot specjalny terenu).
W ramach wdrożenia wykonano transformację danych do układu lokalnego Grupy Azoty Kędzierzyn oraz opracowano mechanizm stałej konwersji „w locie” pomiędzy układem lokalnym firmy, a układami państwowymi i geograficznymi. Wdrożenie Systemu SIP obejmowało również integrację z systemem do zarządzania siecią telekomunikacyjną.
W maju 2024 roku podpisaliśmy z Grupą Azoty Kędzierzyn umowę na kompleksową modernizację Systemu Informacji Przestrzennej wraz z dostawą i wdrożeniem aplikacji mobilnej mAPKa, stanowiącej rozszerzenie Systemu. Modernizacja obejmowała:
- instalację i uruchomienie bazy danych na nowym serwerze (wraz z przeniesieniem aktualnej bazy danych),
- instalację i uruchomienie serwera mapowego i serwera aplikacji (oraz aktualizację aplikacji przeglądarkowej JARC do najnowszej wersji) na nowym serwerze (wraz z migracją konfiguracji),
- aktualizację aplikacji desktopowej Sonet do najnowszej wersji.
W ramach opisywanego projektu dostarczono oraz wdrożono aplikację mobilną mAPKa na platformie Android, która w znacznym stopniu usprawnia pracę służb w terenie. Celem oprogramowania mAPKa jest umożliwienie dostępu do wybranych danych z posiadanego systemu GIS, przy pomocy aplikacji mobilnej, działającej na platformie Android, w trybie on-line i off-line. Aplikacja pozwala na lepszą orientację w terenie i ułatwia dostęp do informacji o obiektach sieci. Warstwy z danymi branżowymi są zdefiniowane i dopasowane do indywidualnych potrzeb użytkownika. Aplikacja zapewnia wygodny dostęp do popularnych usług mapowych np. OpenStreetMap jak i bardziej specjalistycznych warstw np.: rastry, działki (stanowią one tło dla wyświetlanych danych branżowych).
Wdrożenie Systemu Informacji Przestrzennej było krokiem milowym w rozwoju zarządzania rozległą infrastrukturą naszej firmy. Wprowadzony kilka lat temu system, dzięki ostatniej integracji z nowymi narzędziami zyskał nowoczesną, jeszcze bardziej funkcjonalną odsłonę, pozwalając na szybszy i łatwiejszy dostęp do danych. Dzięki SIP możemy efektywnie zarządzać istniejącymi sieciami i w bardziej precyzyjny sposób planować przyszłe inwestycje. Co trzeba podkreślić, dzięki sprawnej i profesjonalnej współpracy z Sygnity S.A., udało się wypracować rozwiązanie, które w pełni odpowiada naszym potrzebom.
Bardzo istotnym zagadnieniem okazała się komunikacja pomiędzy Klientem – Grupą Azoty Kędzierzyn, a Wykonawcą – Sygnity S.A. zarówno podczas wdrożenia, jak i modernizacji SIP. Cały proces odbywał się w sposób klarowny i przejrzysty. Ponadto wzajemne wsparcie oraz aktywne uczestnictwo w opisywanym wdrożeniu były kluczowymi elementami, dzięki którym udało się kompleksowo, przedterminowo i z sukcesem zakończyć implementację oraz modernizację systemu klasy GIS. Mamy nadzieję, że współpraca oraz rozwój Systemu będą kontynuowane. Dla mnie osobiście było to zawodowe wyzwanie, ponieważ było to jedno z pierwszych wdrożeń Sygnity, które prowadziłem w dwóch rolach, zarówno jako Analityk Biznesowy i Analityk Techniczny. Projekt okazał się również niezapomnianą przygodą – do dziś wspominam ubieranie maski przeciwgazowej na czas. Największą satysfakcję po ponad 10 latach przynosi jednak udany upgrade i zadowolenie Klienta.