Artykuły
Czy możliwa jest Polska w pełni bezgotówkowa?
Na koniec 2019 roku w portfelach Polaków znajdowało się ponad 40 mln kart płatniczych, z czego zdecydowaną większość (bo aż 87%) stanowiły karty zbliżeniowe[1]
Płatności bezgotówkowe cieszą się w Polsce imponującą – i ciągle rosnącą – popularnością na stałe zmieniając zwyczaje Polaków. Skąd ten fenomen? Polska posiada bardzo dobrze rozwiniętą sieć akceptacji kart (do czego niewątpliwie przyczynił się program Polska bezgotówkowa), a system BLIK jest już powszechnie stosowaną metodą płatności na przykład w serwisach e-commerce (i jego popularność na pewno jeszcze wzrośnie z powodu pandemii Covid-19). Nie bez znaczenia jest też oczywiście łatwość i wygoda w codziennym używaniu tego środka płatniczego.
Co tymczasem dzieje się z gotówką?
Nadal jest w obiegu i ma się dobrze 🙂 W mojej ocenie proces całkowitego wycofywania gotówki będzie trudny i długi. Wiele państw postawiło sobie ambitne cele wyeliminowania banknotów i bilonu, „cashless society” było trendem, o którym szeroko się mówiło w mediach. A jednak żadne państwo na świecie dotąd nie zdecydowało się na ten krok (chociaż najbliżej jest podobno Finlandia). Przyjrzyjmy się chociażby Szwecji, gdzie początkowo zakładano całkowitą likwidację gotówki, ale po kilku latach odstąpiono od tego pomysłu ustalając jej udział w obrocie na poziomie 20%.
Nie bez znaczenia są tu również kwestie społeczne – według raportu NBP jeszcze do niedawna 17% Polaków nie posiadało rachunku bankowego[2], a wielu obywateli nadal nie stać na kartę kredytową. Oznacza to, że nie mogą oni dokonywać transakcji bezgotówkowych (np. płacąc za artykuły podstawowej potrzeby), co powoduje kolejne wykluczenia społeczne.
Przeciwnicy obrotu gotówkowego bardzo często używają argumentu, jakim jest koszt obrotu gotówkowego pieniądza. Oczywiście, jest on znaczący. Ale warto pamiętać, że obrót bezgotówkowy również wiąże się z kosztami m.in. bezpieczeństwa informatycznego transakcji.
Na przyspieszenie procesu eliminacji gotówki mogą oczywiście wpłynąć ewentualne regulacje prawne ograniczające do minimum kwotę gotówkowych płatności w relacjach biznesowych.
Co na to banki?
Od kilku lat zauważam zmianę modelu obsługi klienta w bankach na samoobsługowy, co dotyczy szczególnie klientów detalicznych. Jednak warto pamiętać, że – chociaż banki nie przyciągną nowych klientów ofertą gotówkową – to przy źle przygotowanej koncepcji obsługi gotówkowej, mogą ich stracić.
Obsługa gotówki w bankach powinna być bezpieczna, szybka i wygodna. Co więcej, nie powinna generować dodatkowych kosztów. Wszystkie te cechy spełniają urządzenia samoobsługowe, takie jak liczarki banknotów czy sortery monet. Zwłaszcza w przypadku klientów korporacyjnych, wykorzystanie urządzeń samoobsługowych pozwala na automatyzację procesu jego obsługi, co przy rosnących kosztach pracowniczych nie jest dla banków bez znaczenia.
Sygnity S.A. od wielu lat specjalizuje się w dostawach, instalacji i utrzymaniu zaawansowanych rozwiązań z obszaru automatyzacji obsługi gotówki. Dostarczane przez nas urządzenia spełniają najbardziej rygorystyczne normy oraz kryteria regulacyjne nakładane przez Narodowy Bank Polski.
Naszymi partnerami są najlepsi producenci, w tym firma Gisecke+Devrient – światowej klasy producent urządzeń i systemów procesowania gotówki, będący jednocześnie jednym z największych na świecie dostawców banknotów. Współpraca między naszymi firmami to przykład partnerstwa biznesowego, którego celem jest dostarczenie klientom komplementarnej usługi, poprzez połączenie najwyższej klasy urządzeń producenta G+D oraz eksperckiej wiedzy inżynierów i konsultantów Sygnity w zakresie wsparcia i serwisu. Wykorzystując nasze kompetencje w dziedzinie produkcji oprogramowania i integracji z systemami bankowymi, wspieramy aplikacyjnie oferowane urządzenia, dostosowując rozwiązania zarówno do potrzeb naszych klientów, jak i regulacji nadzoru bankowego. W naszej ofercie posiadamy m.in. liczarki z funkcją sortowania oraz identyfikacji i oddzielania banknotów wymagających wycofania z obiegu i banknotów fałszywych. Nasz zespół świadczy usługi serwisowe na terenie całego kraju.